کد خبر: 1236755
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
سریالی به نام کودکان و به کام بزرگسالان
«هیس، هیچی نیس!» عنوان سریالی اقتباسی از مجموعه کتاب سرگذشت استعمار از انتشارات سوره مهر است. قصه‌های «هیس، هیچی نیس!» در فضایی فانتزی تولید شده است که روایتی طنز و متفاوت از تاریخ جهان را ارائه می‌کند.
رها کشاورز 

جوان آنلاین: سریال «هیس، هیچی نیس!» برنامه‌ای به اسم کودکان و نوجوانان است که می‌تواند به کام بزرگ‌تر‌ها هم باشد و کودکان دیروز که امروز بزرگسال هستند بخش‌هایی از تاریخ کمتر شنیده شده را در کنار فرزندان خود ببینند و لذت ببرند. 
 
«هیس، هیچی نیس!» عنوان سریالی اقتباسی از مجموعه کتاب سرگذشت استعمار از انتشارات سوره مهر است. قصه‌های «هیس، هیچی نیس!» در فضایی فانتزی تولید شده است که روایتی طنز و متفاوت از تاریخ جهان را ارائه می‌کند. این مجموعه از آیتم‌های مختلفی از جمله دادگاه، استعدادیابی، سرآشپز، تاریخ کاغذی و... تشکیل شده که آیتم سرآشپز ترکیبی از کار رئال و عروسکی است. 
این مجموعه نمایشی به تهیه‌کنندگی حمیدرضا عطارد و کارگردانی حسین حقانی است و در آن از جمعی از بازیگران تئاتر شامل ۱۵ بازیگر اصلی و ۲۰ بازیگر فرعی بهره گرفته شده است. این بازیگران حدود ۷۰ نقش و شخصیت را در این مجموعه ایفا می‌کنند. 
«هیس، هیچی نیس!» نخستین اثر مرکز تولیدات نوجوان سوره محسوب می‌شود و هم‌اکنون شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه حوالی ساعت ۱۸ از شبکه دو سیما و چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه حوالی ساعت ۲۱ از شبکه امید روی آنتن می‌رود. برنامه‌ای به اسم کودکان و نوجوانان که می‌تواند به کام بزرگ‌تر‌ها هم باشد و کودکان دیروز که امروز بزرگسال هستند بخش‌هایی از تاریخ کمتر شنیده شده را در کنار فرزندان خود ببینند و لذت ببرند. 
حال، سریال «هیس، هیچی نیس!» که از اردیبهشت ماه روی آنتن رفته به روز‌های پایانی پخش نزدیک شده است و باتوجه به خروجی امیدوارکننده‌ای که داشته است، دور از نظر نیست که به زودی اخبار مربوط به تولید فصل‌های جدید آن شنیده شود. 
اما این استقبال و موفقیت اتفاقی نیست، همانطور که حسین حقانی کارگردان مجموعه «هیس، هیچی نیس!» در این باره در گفت‌وگویی با «مهر» می‌گوید: حدود دو سال پیش بود که حمیدرضا عطارد تهیه کننده مجموعه، فیلمنامه را به من داد تا بخوانم و فقط قرار بود نظر بدهم. 
 من فیلمنامه اولیه را که خواندم برایم جذابیت داشت، جذابیتش هم به این بود که چطور برهه‌ای از تاریخ که شیرین هم نیست و تلخ است تبدیل به یک مجموعه آیتمی شده است که فضایی سرگرم کننده و آموزشی برای نوجوانان دارد. خیلی از اتفاقاتی که در این برهه از تاریخ افتاده کمتر گفته شده است و خود من که فیلمنامه را می‌خواندم برای اولین بار با این اتفاقات آشنا شدم. از این حیث این نکات جزئی و وقایع برای من تازه بود. بعد از چند ماه از من برای کارگردانی دعوت شد و آن زمان متن را دوباره با نگاه کارگردانی خواندم و تغییراتی در متن داشتیم. حقانی درباره شخصیت‌های ثابت این مجموعه که با فرم آثار اپیزودیک پیش می‌رود نیز توضیح می‌دهد: آیتم‌هایی در این مجموعه داریم که کاراکتر‌های ثابتی دارد و بر این اساس نگاه غرب را در این کاراکتر‌ها می‌بینیم. مثلاً کاراکتر قاضی یکی از شخصیت‌های اصلی است و یکی از سکانس‌های ثابت ما هم دادگاه شد. در این دادگاه سیاهپوست‌ها می‌خواهند احقاق حق کنند و قاضی از این حیث که می‌داند افکار عمومی جهان آن‌ها را رصد می‌کند، می‌خواهد در تاریخ منفی جلوه نکند، اما حق را هم به آن‌ها ندهد. 
وی همچنین درباره اینکه چرا سراغ چهره‌ها نرفته‌اند، عنوان می‌کند: بازیگران این مجموعه ناشناخته هستند و همین یک ویژگی است، چون ما نقش‌های زیادی داشتیم و هر بازیگری مجبور بود ۱۰ کاراکتر را بازی کند. بازیگران به دلیل توانمندی‌هایشان با تغییر گریم توانستند نقش‌های مختلفی را بازی کنند. 
 البته این هنرمندان هر یک نزدیک به دو دهه تجربه داشتند و در تئاتر به صورت حرفه‌ای فعالیت کرده بودند، اما برای مخاطب عام هنوز ناشناخته بودند و مهم‌تر اینکه در این مجموعه مخاطب چهره‌های تکراری نمی‌بیند و از طرفی بازیگران حرفه‌ای شهر‌های دیگر هم می‌توانند توانمندی‌های خود را نمایش دهند. 
با مرور سخنان این کارگردان و تماشای سریال، خواهید دریافت در بازه زمانی پخش سریال «هیس، هیچی نیس!»، این حرف‌ها تا حدودی محقق و ثابت شده است و شاید بتوان آن را نقطه‌ای امیدوارکننده در محصولات ترکیبی سریالی برای گروه سنی کودک و نوجوان دانست و این اثر فتح باب مسیری جدید برای تولید آثاری از این دست باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار